1000 روز انتظار تا بازي هاي المپيك 2012


كمي بيش از 1000 روز به شروع برگزاري بزرگترين رويداد ورزشي كه هر چهار سال يكبار برگزار مي‌شود باقي مانده است.
تقريباً 1000 روز به شروع المپيك 2012 لندن. با اين حال تيم فني مسئول برگزاري مسابقات، آماده است.
بعد از حدود يك سال از شروع آماده سازي بخش‌هاي مختلف، شركت Atos Origin كه در واقع رهبر كنسرسيومي است كه وظيفه طراحي و اجراي زيرساختهاي فني بازي‌هاي المپيك 2012 را به عهده دارد، براي شروع كار آماده است. با پايان سال جاري ميلادي اين كنسرسيوم بايد مقدار زيادي از طراحي‌هاي سيستم‌ها و زيرساخت‌هاي فناوري اطلاعات سايت المپيك در شرق لندن و برخي نقاط ديگر در سطح انگلستان را به اتمام برساند.
كار بر روي ساخت و پياده سازي زيرساخت‌هاي فناوري اطلاعات در ابتداي سال جديد ميلادي آغاز خواهد شد. اولويت اين كارها با شروع به ساخت مركز داده‌هاي مسابقات و سايت اينترنتي‌ خواهد بود كه داوطلبان بتوانند در زمان مسابقات با استفاده از آن، اخبار و رويدادهاي مسابقات المپيكي آينده را به شيوه‌اي آسان و سريع پوشش دهند. بعد از اتمام اين موارد، آزمايشگاه‌ها و مراكز آزمون قرار مي‌گيرند كه بايد با گامهايي استوار و مطمئن به آماده سازي آنها پرداخته شود.
زماني كه همه اين موارد در نوامبر 2010 به اتمام رسيد، مركز آزمون با استفاده از روش‌هاي شبيه‌سازي، رويدادها و مسابقاتي را كه قرار است به طور واقعي در ژوئن 2012 اتفاق بيافتد، جهت بررسي و رفع هرگونه اشكال احتمالي ، شبيه‌سازي كرده و توسط اين كار هسته اصلي فناوري‌هاي خود را مورد آزمايش قرار مي‌دهد.
بخش‌هاي مختلفي از فناوري اطلاعات كه به طور جداگانه ساخته شده و در نهايت به يكديگر متصل شده اند، مانند سيستم‌هاي مديريت بازي‌ها كه وظيفه فعاليت در زمينه مجوزهاي لازم، حمل و نقل، محل اسكان، گزارشات پزشكي، مدارك ورزشي، اطلاعاتي كه در اختيار رسانه‌ها قرار مي‌گيرد و مواردي از اين قبيل با استفاده از اين روش تحت آزمايش قرار مي‌گيرد.
رئيس شركت Atos عنوان كرد: "تمامي افرادي كه در پروژه‌هاي آماده‌سازي درگير هستند به اين موضوع واقفند كه تمام لحظات داراي ارزش زيادي بوده و با توجه به اين موضوع كه از سال آينده ميلادي كار ساخت زيرساخت‌هايي مانند آزمايشگاه‌ها آغاز مي‌شود كار بسيار سنگيني به عهده‌شان قرار گرفته است. "
در سال بعد، با اتمام كارهاي المپيك زمستاني 2010 ونكوور، تيم انگليسي با تيمي فعاليت خواهد كرد كه هسته اصلي آن را افرادي تشكيل داده‌اند كه از المپيك 2004 آتن در اين زمينه فعاليت داشتند. شايد به گفته رئيس شركت Atos چالش‌هاي زيادي با افزايش تعداد افراد و همچنين افزايش حجم كاري در سال آينده رخ دهد.
هرچند كه هسته اصلي شبكه، سيستم‌هاي امنيتي و معماري‌هاي اطلاعاتي بكار رفته براي المپيك 2012 لندن شبيه مواردي است كه در المپيك 2008 پكن استفاده شده، اما تغييراتي در جهت بهبود عملكرد بخش‌هاي زيادي صورت خواهد گرفت.
رسانه‌ها، آژانس‌هاي خبري، و سازمانهاي ديگر اين بهبود عملكرد را در اطلاع‌رساني و يا فعاليت‌هاي خود مشاهده خواهند كرد كه باعث افزايش محدوده كاري، شخصي سازي موارد مهم و در كل باعث افزايش استفاده كساني مي‌شود كه بزرگترين رويداد ورزشي هر چهار سال را تعقيب مي‌كنند.
آيا لندن2012 برگ جديدي در عرصه استفاده از فناوري اطلاعات در زمينه ورزش خواهد بود؟ تنها كمي بيش از 1000 روز به آغاز مسابقات مانده است.

باطري‌هاي به قطر و وزن كاغذ

 

فرض كنيد بسته مواد غذايي مي‌خريد كه بر روي خود نمايشگر الكترونيكي داشته و تمام اطلاعاتي را كه قبل از اين به صورت چاپي روي آنها تعبيه مي‌شد، اكنون به صورت الكترونيكي بر روي بسته غذايي مي‌بينيد و يا

با دريافت كردن امواج راديويي پس از گم كردن چمدانتان، از محل آن مطلع مي‌شويد و به سراغش مي رويد. تمام اين موارد شايد با ساخت باطري هاي نسل جديد امكان‌پذيرتر جلوه كند.
بسياري از مهندسين، روياي ساخت باطري‌هايي به سبكي، انعطاف پذيري و قطر يك كاغذ دارند. دستگاه هايي كه از چنين باطري‌هايي استفاده مي كنند به شدت وزنشان نسبت به نسل قبلي خودشان سبكتر شده و نازكتر به نظر مي‌رسند. اما آيا اين فقط يك روياست؟
در حال حاضر تعدادي از محققان و دانشمندان دانشگاه اوپسالاي سوئد بر روي ساخت چنين باطري هايي كار مي‌كنند و حتي موفق به ساخت نمونه اي از اين نوع باطري ها نيز شده‌اند. اين باطري سبك و نازك و در اصل از كاغذ ساخته شده است. اگرچه اين باطري براي استفاده وسايل امروزي ما مناسب نيست، اما مي تواند راه را براي ساخت چنين دستگاه‌ها و باطري‌هايش باز كند.
باطري‌ها عموما به صورت الكترو شيميايي كار مي‌كنند. هر يك از آنها حاوي دو الكترود (آند و كاتد) غرق در الكتروليت است. باطري‌هاي ليتيوم-يون كه معمولا در دستگاه‌هايي مانند موبايل‌ها و يا كامپيوترها مورد استفاده قرار مي‌گيرند، معمولا داراي آند ساخته شده از كربن و كاتد اكسيد كبالت ليتيم و  الكتروليتي از نمك ليتيم در حلال‌هاي آلي هستند. زماني كه باطري در حال شارژ شدن مي‌باشد، الكترون‌ها به كاتد پمپ مي‌شوند. اين كار باعث مي‌شود كه يونهاي ليتيوم حركت كرده و به سمت آند بروند. وقتي كه باطري مورد استفاده قرار مي‌گيرد، مسيري كه بيان شد به صورت بر عكس عمل كرده و يونها از آند خارج شده و به سمت كاتد مي‌روند.
دستگاهي كه ساخته شده و توسعه پيدا كرده است به دستگاه nanoletter معروف شده است. اين دستگاه از تركيبات سلولز كه در ساخت كاغذ بكار مي رود ساخته شده است، اگرچه اين سلولزها از نوع قديمي‌شان نيستند مانند نسل قبلي خود از درختان يا الياف بدست نمي‌آيند بلكه براي تهيه آنها از جلبك‌ها استفاده مي‌شود.
محققان براي ساخت اين باطري تصميم گرفتند از نوع خاصي از پليمر به نام polyprolle كه آغشته به سلولزهاي جلبكي است و باعث توليد بسيار مطلوب برق مي شود و براي ساخت آند و كاتد از مواد اوليه خود استفاده كردند. براي الكتروليت اين باطري‌ها آن ها از كاغذ صافي مخصوصي كه در آب شور قرار گرفته بود استفاده كردند.
در حال حاضر محققان به دنبال اقتصادي كردن طرح خود هستند. به هر حال باطري‌هايي كه به اين شيوه از جلبك ها تهيه مي‌شوند نمي‌توانند جايگزين باطري هاي ليتيومي شوند، چون كارايي آنها در حدود يك سوم باطري هاي ليتيومي است و شايد براي استفاده‌ خاص مورد استفاده قرار گيرند.
يكي از اين كاربردها شايد ساخت دستگاه كوچك راديويي به همراه چنين باطري‌هايي در چمدان‌ها و يا كيف هاي دستي باشد كه در صورت مفقود شدنشان بتوانند با ارسال امواج راديويي صاحبانشان را از محل خود مطلع كنند. يك احتمال ديگر تعبيه نمايش گرهايي بر روي بسته هاي غذايي باشد.
علاوه بر اين، پژوهشگران ديگري موفق به ساخت باطري‌هايي با استفاده از ترانزيستور شدند. تمام اين موارد دسترسي به زندگي بدون كاغذ و مبتني بر وسايل الكترونيكي جديد را سرعت بخشيده و نقطه عطف ديگري در سبك زندگي الكترونيكي نسل بشر به شمار مي رود.

 

لينك مقاله در سايت ICTpress

نيايشي از دكتر علي شريعتي

 

 

خدایا:

کافر کیست؟ مسلمان کیست؟ شیعه کیست؟ سنی کیست؟

مرزهای درست هرکدام ، کدام است؟

من آرزو می کنم که روزی سطح شعور و شناخت مذهبی ، در این تنها کشور شیعه جهان ، به جایی برسد که سخنگوی رسمی مذهب ما‌ «فاطمه» را آنچنان که سلیمان کتانی - طبیب مسیحی - شناسانده است، و «علی» را آنچنان که دکتر جورج جرداق - طبیب مسیحی - توصیف میکند و «اهل بیت» را آنچنان که ماسینیون کاتولیک تحقیق کرده است و «ابوذر غفاری» را آنچنان که جودة السحار نوشته است و حتی «قرآن» را آنچنان که بلاشر - کشیش رسمی کلیسا - ترجمه نموده است و «پیغمبر» را آنچنان که ردنسن - محقق یهودی - میبیند، بفهمد و ملت شیعه و محبان اهل بیت و متولیان رسمی ولایت و مدعیان مذهب حقه جعفری روزی بتوانند به ترجمه آثار این کفار رسمی!! توفیق یابند.

خدایا این مردم شیعه اند ، شیعه علی ، تنها پیروان اهل بیت ، تنها ملتی که حق را تشخیص داده اند و چهره پرشکوه علی را و عظمت های خاندان علی را یافته اند؟؟

و دکتر بنت الشاطی ، استاد دانشگاه و نویسنده توانایی ، که قلمش و عمرش همه در خدمت زنان اهل بیت ، که میگفت:(من در این خانه زندگی میکنم )، سنی است؟

و بلاشر که روحانی رسمی مسیحیت بود و چهل سال در تحقیق و ترجمه قرآن رنج برد و بر روی آیات کور شد کافر است؟

و ماسینیون که دریایی از دانش بود و ۲۷ سال تمام در زندگی سلمان، نخستین بنیانگذار تاریخ شیعه در ایران، غرق شد و هرگاه از فاطمه ، از عرفان اسلامی و از سلمان سخن میگفت ، سراپا مشتعل میشد کافر است؟

خدایا:

به من بگو ، تو خود چگونه میبینی؟ چگونه قضاوت میکنی؟

 

آیا عشق ورزیدن به اسمها تشیع است؟ یا شناخت مسمی ها ؟؟

«دکتر علی شریعتی»

(نیایش )

مورچه هاي ديجيتال در برابر كرم ها

طبيعت همواره الهام بخش بشر در زمينه هاي مختلف بوده و اين بار اين موضوع در زمينه امنيت كامپيوترها رخ داده است. امنيتي كه توسط كرمهاي كامپيوتري مورد تهديد قرار گرفته است و قرار است توسط مورچه هاي ديجيتال تامين گردد.
كرمهاي كامپيوتري اين قابليت را دارند كه از طريق شبكه هاي كامپيوتري و يا دستگاه هاي قابل حمل به سرعت تكثير شده و دردسرهاي بزرگي براي امنيت كامپيوترها بوجود بياورند. اما پژوهشگران قصد دارند با به ثمر رساندن طرح جديدي در زمينه امنيت كامپيوترها فصل جديدي در رفع اين معضل رقم بزنند.
محققان امنيتي كشف كرده اند كه مي توانند از روشهاي دفاعي مورچه ها براي تامين امنيت در كامپيوترها استفاده كنند. ارين فالپ، استاد دانشگاه Wake Forest و پروفسور علوم كامپيوتر ، در اين زمينه مي گويد: "ما مي دانيم در طبيعت مورچه ها روشهاي بسيار موفقيت‌آميزي در زمينه مقابله با تهديدات دارند. آنها مي توانند در مقابل تهديد به سرعت از خود دفاع كرده و پس از رفع آن مجددا رفتارهاي عادي خود را بروز دهند. ما تلاش مي كنيم تا از اين وضعيت الهام گرفته و ساختاري براي امنيت كامپيوترها بسازيم."
دانشگاه Wake Forest موفق به ساخت مورچه هاي ديجيتالي‌ در اين راستا شده است. اين مورچه ها در واقع برنامه هايي هستند كه از كامپيوتري به كامپيوتر ديگر از طريق شبكه دنبال تهديدات مي گردند و به محض اينكه يكي از اين برنامه ها تهديدي را كشف كند، بقيه برنامه ها را از آن مطلع كرده و همگي در آن محل جمع مي شوند. اين كار از طريق روش ازدحام هوشند صورت مي‌گيرد. اين موضوع اجازه مي دهد تا به سرعت فايلهاي خطرناكي كه از طريق مشاهده فعاليت مورچه ها شناسايي شده است قرنطينه شوند. اين تحقيق همچنين مي تواند فصل جديدي در زمينه نسل بعدي برنامه هاي ضد ويروس باز كند. به طور معمول برنامه هاي ضد ويروس حجم زيادي دارند و از منابع بسيار زيادي استفاده مي كنند. هرچند برنامه هاي كوچكي مانند برنامه جديد رايگان ضد ‌ويروس مايكروسافت بوجود آمده است اما موضوع منابع مصرفي هنوز مورد توجه است.
رويكرد محققان دانشگاه Wake Forest در اين زمينه به اين صورت است كه به جاي داشتن يك برنامه امنيتي يا ضد ويروس در حال اجرا بر روي كامپيوتر يا در شبكه، تعداد 3000 از انواع مورچه هاي ديجيتال كه هر يك قادر به تشخيص خرابي يا تهديد خاصي است داشته باشيم. اين مورچه ها بعد از بازديد از هر محلي، به همان شكلي كه مورچه ها در دنياي واقعي از خود اثري به جا مي گذارند، آن محل را نشانه گذاري مي كنند. نشانه هاي قويتر يا ويژه بيانگر وجود تهديد در آن محل بوده و باعث جمع شدن مورچه ها در يك محل براي مقابله با تهديد مي‌گردد.
براي جلوگيري از پخش شدن اتفاقي،‌ مورچه ها به نگهبان احتياج دارند. اين نگهبان يا برنامه مديريتي سودمند در كامپيوتر اجرا شده و وظيفه نگهداري از مورچه ها را به عهده مي گيرد. از طرفي اين برنامه مديريتي به مديران اجازه مي دهد تا مراقبت، سطح‌بندي ويژه مورچه ها،‌ نگهداري، تعمير و پشتيباني از توابع مربوط به عملكرد مورچه ها را به سهولت انجام دهند.
محققان مي گويند : نتيجه اين تحقيق مي تواند دستاورد بزرگي براي شركتهاي بزرگ، دولتها و دانشگاه ها داشته باشد. بايد منتظر بود و ديد آيا اين مورچه هاي كوچك مي توانند در آينده نه چندان دور وظيفه سنگين تامين امنيت كامپيوترها را به خوبي انجام دهند؟

چشمهاي بايونيك، جايگزين هايي براي لنزها

تصور كنيد که با شخصي در خيايان مواجه می‌شوید که در نظر اول چهره آشنايی دارد اما او را به هیچ عنوان به خاطر نمي‌آوريد.
در همين لحظه در چشم شما و در كنار چهره آن فرد، نام و اطلاعاتي از فرد پديدار شده که لحظه اي را در جنگ تصور كنيد چشمهاي شما در اطلاع رساني مختصاتي به شما كمك كنند و شما را از گرفتاري بزرگي نجات بخشند. اينها بخشي از يك فيلم تخيلي يا بازي كامپيوتري نيست. بلكه طرحي تحقيقاتي است كه در زمينه چشمهاي بايونيك و در دانشگاه واشنگتن در حال بررسي است.
از اواخر قرن 19 افرادي كه بينايي چشمانشان دچار اشكال مي شد، امكان استفاده از لنزهاي طبي جهت رفع اين مشكل را پيدا كردند. در آن روزها اين لنزها از شيشه ساخته مي شد و فقط قادر به اصلاح برخي اشكالات ساده بينايي بود. در حال حاضر اين لنزها از پلاستيك ساخته شده و مشكلات پيچيده بينايي مانند آستيگماتيسم يا افرادي كه نياز به عينكهاي دو كانوني دارند را بر طرف مي‌كند. اما همچنان هدف اصلي استفاده از اين لنزها، با وجود تمام تغييرات و پيچيدگي هايي كه پيدا كرده اند باقي مانده است؛ بهبود بينايي افراد.
اما اين روزها محققان در دانشگاه واشنگتن واقع در سياتل در حال كار بر روي لنزهاي پلاستيكي هستند كه مدارات الكترونيكي، LEDهايي براي نمايش، ترانزيستورهايي براي محاسبه، راديويي براي ارتباطات بيسيم و حتي آنتي براي جمع آوري نيرو از منابع راديويي مانند تلفن‌هاي همراه بخش هاي مختلف تشكيل دهنده آنرا شامل مي شود.
اما ساخت لنزهاي هوشمند كاري دشوار است. مدارات الكترونيكي معمولا در دمايي ساخته مي شوند كه امكان ذوب پلاستيك را دارا هستند و معمولا از موادي ساخته مي شوند كه قرارگرفتن آن در كنار پلاستيك هاي ويژه ساخت لنز، كار دشواري است. محققاني كه روي اين پروژه فعاليت مي كنند موفق شده‌اند تا چاه‌هاي بسيار كوچكي با عمق 10 ميكرون كه توسط شبكه‌اي از سيمهاي كوچك فلزي به هم متصل شده اند،‌بسازند.
هر بخش كوچكي از لنز داراي شكل خاصي است كه دقيقا مطابق با نقطه اي از چشم كه قرار است روي آن قرار بگيرد و همچنين حاوي مقدار كمي آلياژ با نقطه ذوب پايين مي باشد. علاوه بر اين، چاه‌هايي كه قرار است LED ها در آن قرار بگيرد بايد با ميكرولنزهايي پر شود تا  تمركز نوري كه از LEDها ساطع خواهد شد را به شيوه‌اي تنظيم كند تا چشم با آن مشكلي نداشته باشد و با آن كنار بيايد. ساير مولفه‌ها بايد به صورت جداگانه ساخته شده و معلق در مايع آزاد باشند. اين محلول معلق باعث مي شود كه سطح لنز شسته شده و به اجزاء معلق اجازه مي دهد كه در مكاني كه بايد، ‌مستقر شوند. يعد از اين كار، آلياژ به آرامي ذوب شده و امكان اتصال اجزاء را به شبكه سيمهاي موجود فراهم مي كند. محققان بر اين نكته تاكيد دارند كه نياز گرمايي اين لنزها به گرما براي ذوب آلياژ مشكلي براي چشم بوجود نمي آورد. نمونه تست شده روي خرگوش اين موضوع را ثابت كرده كه مشكلي براي چشمهاي اين حيوان بوجود نيامده است.
تاكنون نمونه ساخته شده از اين لنز مراحل ابتدايي خود را سپري كرده است، اما با اين حال محققان در حال كار بر روي لنزهايي هستند كه آرايه‌اي از LEDها به اندازه 8x8 را آماده كنند. آنها همچنين به طراحي وسايلي كوچك براي توليد تصوير و شيوه نمايش آنها در كريستال مايع مشغولند. شايد تا زماني كه اين لنزهاي هوشمند براي انسان ها قابل استفاده باشد مدت زمان زيادي باقي نمانده باشد.

 

لينك خبر در ICTpress

اعتياد از نوع سايبر

اعتياد! كلمه اي كه بلافاصله ياد آور مواد افيوني يا شخصي كه در اثر استفاده از اين مواد در گوشه ي خيابان و و در وضعيت نابساماني به سر مي برد. اما همه چيز در اين دنيا تغيير كرده است. حتي اعتياد!
اين روزها شايد همچنان كلمه اعتياد و يا صحبت از اعتياد يادآور همان مواد مخدر خانمان سوز باشد، اما بايد اين حقيقت را بپذيريم كه عصر تكنولوژي علاوه بر مزاياي بسيار زيادي كه كه براي نسل بشر داشته است، معايب و مشكلاتي را نيز به همراه خود به بار آورده. اعتياد به اينترنت!
حدود يك دهه قبل شايد تنها كساني كه اكثريت وقت خود را به گشت و گذار در اينترنت ميگذراندند، افرادي بودند كه با كامپيوتر سر و كار داشتند و يا عضوي از صنعت تكنولوژي بودند. اما اين روزها سهولت دسترسي به اينترنت به طرق مختلف، رشد روز افزون كاربران اين پديده را در سطح جهان رقم زده است كه در ميان جمعيت استفاده كننده اين تكنولوژي، نسل نوجوان و جوان درصد بيشتري را به خود اختصاص داده است. در اين عصر لزوم يادگيري كامپيوتر و اينترنت – كه بلد نبودن آن شايد در حد بي سوادي قلمداد گردد – و كنجكاوي و پيگيري اين نسل،‌ از جمله عواملي هستند كه اين نسل را بيش از پيش به سمت استفاده از اينترنت سوق داده اند.
اين روزها همه جذب روي اول سكه اينترنت كه همان جذابيت ها و زيبايي هاي ظاهري آن و مرجع دستيابي به هرآنچه كه ميخواهند، گرديده اند. اما شايد به روي ديگر آن كه همان خطرات ناشي از استفاده بيش از حد اينترنت است چندان توجهي نشده باشد. اعتياد به اينترنت از مواردى است كه بسيارى از كاربران را اسير خود مى سازد. جذابيت هاى خاص اينترنت باعث مى شود تا افارد مجذوب آن شده و ساعت ها وقت خود را پاى كامپيوتر بگذرانند. اين مسئله حتي ممكن است باعث عدم رسيدگي شخص به فعاليتهاي اجتماعي خود نيز گردد.

در يك حالت واقعي اعتياد، شخص به طور كامل به عامل اعتيادآور وابسته شده و از نظر جسمي و روحي تحت تاثير آن قرار گرفته و تمركز لازم را براي انجام كارهاي خود و يا روند زندگي روزمره خود را از دست ميدهد. اينترنت شايد اثرات اعتياد آور جسمي كمتري نسبت به ساير مواد اعتياد آور به همراه داشته باشد، اما اثرات روحي زيادي به جا ميگذارد. مواردي مانند چك كردن پست الكترونيكي هر چند دقيقه يكبار، استفاده از برنامه هاي پيام رسان بيش از اندازه، دسترسي به اينترنت از هر مكان و توسط هر وسيله اي، استفاده از اينترنت بيش از آنچه كه لازم داريد، رجوع سريع به اينترنت براي يافتن پاسخ سوالات، استفاده از شبكه هاي اجتماعي به جاي حضور فيزيكي در برنامه هاي اجتماعي، ارتباط با دوستان و نزديكان از طريق روشهاي مختلف اينترنتي و مواردي از اين قبيل ميتواند نشانه هايي از ابتلاي شخص به اعتياد اينترنتي مي باشد. نشانه هايي كه جدي نگرفتنشان شايد اثرات جبران ناپذيري بر روابط اجتماعي فرد و حتي بر سلامتي او به جاي بگذارد.

كمك كردن به افرادي كه دچار اعتياد اينترني شده اند از روشهاي مختلفي قابل ارائه ميباشد. استفاده از مشاوران، روانپزشكان و حتي افرادي كه خود دچار اين معزل بوده اند ميتواند راهكارهايي براي فرد آسيب ديده داشته باشد. خانواده درماني يا تاهل يكي از روشهاي ديگري است كه ميتواند شخص را به ترك اعتيادش كمك كند. حتي از روشهايي مانند كتاب درماني و يا ملزم كردن شخص به فعاليتهاي اجتماعي مانند شركت در برنامه هاي خاص و يا ورزش كردن نيز مي توان به عنوان روشهاي كمك كننده ياد كرد.

به هر ترتيب با توجه به تغييرات تكنولوژي و استفاده از اينترنت و كامپيوتر به عنوان يكي از روشهاي بالقوه اعتياد آور، مراقبتها و روشهاي پيشگيرانه جهت سلامتي روحي و جسمي كاربران بيش از پيش بايد مورد توجه قرار گيرد.

هفته جهاني فضا، نگاهي از زمين به آينده

 

4 اكتبر 1957. روزي كه بشر از دستيابي خود به فضاي بيكراني كه تا قرن‌ها پيش تنها نظاره گر آن بود يه نيكي ياد ميكند. روزي كه وقتي خبر پرتاب اولين ماهواره ساخت روسيه از پايگاهي كه بعدها بايكنور ناميده شد در جهان پيچيد، حيرت و تحسين جهانيان را در پي داشت. فضايي كه تا روز قبل از آن تنها پهنه اي سياه رنگ بر سر زمينيان بود و ساكنين كره خاكي در آرزوي دستيابي به آن بودند، اكنون تسخير شده بود و عصر جديدي به نام عصر فضا را رقم ميزد.

عصري كه دوستي هاي و همكاري هاي زيادي را براي شناخت هرچه بيشتر و بهتر فضا و حتي زمين خودمان را رقم زده و باعث پيشرفتهاي شگرفي در ارتباطات، هواشناسي، شناخت منظومه شمسي و حتي فراتر از آن را برايمان رقم زده است. نمايندگان زمين از منظومه شمسي خارج شده و پيام زمينيان را براي ساكنين احتمالي ديگر كرات با خود دارند، ماهواره هاي بسياري در گرد زمين در حال چرخيدن هستند و چشمهاي هميشه بيدارشان از بالاي زمين مراقب اين كره خاكي هستند. اما همه اينها شايد هنوز گامهاي كوچك و كوتاهي در راستاي شناخت و دستيابي بهتر و بيشتر از فضاي پهناور باشد. چيزي كه شايد هر سال در هفته نجوم در جهان به آن پرداخته شود.

در همين راستا و به منظور گراميداشت و اهميت روز افزون فضا و فناوري‌هاي مربوط به آن، مجمع عمومي سازمان در دسامبر 1990 با تصويب قطعنامه اي روزهاي 4 تا 10 اكتبر – 13 تا 19 مهرماه – را هفته جهاني فضا نامگذاري كرده است. اولين دليل اين نامگذاري، تاريخ 4 اكتبر 1957 است كه اولين ماهواره ساخت دست بشر به فضا پرتاب شد و دومين دليل آن 10 اكتبر 1967 كه مصادف است با تصويب قوانين مربوط به فعاليت كشورها در حوزه كشف و بهره‌برداري صلح‌آميز از فضاي ماوراي جو از جمله ماه و ساير اجرام آسماني.

هفته جهاني فضا فرصتي براي آشنايي هرچه بيشتر مردم، كودكان و علاقه مندان به فضا مي‌باشد كه معمولا با آموزش‌هايي براي كودكان و ساير علاقه مندان اين حوزه صورت مي گيرد. همچنين فرصتي است كه دولتها دستاوردهاي خود را در اين حوزه به اطلاع عموم برسانند.

اهداف سازمان ملل از انتخاب هفته جهاني فضا عبارت است از :

· آموزش مردم نقاط مختلف جهان راجع به فوايد حاصل از فضا

· رونق استفاده از فضا براي توسعه اقتصادي پايدار

· جلب حمايت‌هاي عمومي از برنامه‌هاي فضايي

· تشويق كودكان به فراگيري و توجه به آينده

· ترويج راه‌اندازي نهادهاي مرتبط با فضا در نقاط مختلف دنيا

· جلب همكاري‌هاي بين‌المللي براي آموزش و امداد فضايي

هر ساله برنامه هاي مختلفي در كشورهاي جهان و توسط نهادهاي مربوط به اين حوزه اعلام و برگزار ميشود. هفته جهانی فضای امسال با شعار "فضا برای آموزش" در تاریخ جهانی آن یعنی 12 تا 18 مهرماه در کشور برگزار می گردد. سازمان فضایی ایران با همکاری تعدادی از سازمانها و نهادهای ذیربط، ویژه برنامه‌های مختلفي را تدارك دیده‌اند كه عمدتا برنامه ها شامل سخنراني، سمينارهاي تخصصي، برگزاري نمايشگاه در مدارس و پخش فيلم سينمايي از تلوزيون مي‌باشد.

تجربه كوتاه چندساله هفته جهاني فضا نشان داده است، برگزاري سالانه مراسم اين هفته در سطح ملي و بين‌المللي، در ارتقاء سطح فرهنگ و بهبود شرايط زندگي مردم با استفاده از علوم و فناوري فضايي مؤثر بوده است.

 

برنامه زمانبندي هفته جهاني فضا در ايران