خوشبختی ما

خوشبختي ما در سه جمله است :
تجربه از ديروز، استفاده از امروز، اميد به فردا
ولي ما با سه جمله ديگر زندگي مان را تباه مي کنيم:
حسرت ديروز، اتلاف امروز، ترس از فردا

 

دكتر علی شریعتی

لبخند چشم بادامي ها در نمايشگاه توانايي هاي ما




دهمين نمايشگاه بين المللي تلکام هر ساله محل به نمايش گذاردن توانايي هاي متخصصين اين حوزه در کشور بوده و حضور شرکت هاي خارجي را بتوان به عنوان معياري براي ارزيابي و سنجش اهميت اين نمايشگاه نام برد. اگر مقاله ها و مصاحبه هاي کليشه اي هميشگي را که برگزاري هر نمايشگاه ، سمينار و به طور کلي هر فعاليتي را مثمر ثمر و مفيد و با موفقيت ميداند کنار گذاشته و همچينين آن دسته از متخصصيني را که فعاليت هاي واقعا مفيدي انجام داده اند را از اين گفتار حذف کنيم، باقي ماجرا شايد چندان دلچسب و دوست داشتني نباشد.
نمايشگاهي که حاشيه آن با صحنه هاي هميشه تکراري دستفروشان هميشه حاضر در نمايشگاه ها تا اينترت 64 کيلو بايتي براي هر سالن برگزار ميشود آيا ميتواند بيانگر توانايي هاي صنعت ارتباطات ما باشد؟ آيا زماني که شرکتهاي سخت افزاري فعال در اين حوزه تنها نقش واسطه فروش تجهيزات کشورهاي شرق آسيا را به عهده دارند مي توان از پيشرفت در اين عرصه سخن گفت؟ آيا زماني که شرکتهاي معظم اپراتور تلفن همرا به ضرب انواع اقسام وسايل تفريحي غير مرتبط با صنعت مخابرات مانند انواع کنسولهاي بازي تنها سعي در شلوغ تر جلوه دادن سالن يا غرفه خود ميکنند ميتوان انتظار بهبود کيفيت ارائه خدمات از آنها داشت؟ آيا بازديد کننده اي که تنها به عشق جمع آوري هداياي تبليغاتي پا در عرصه نمايشگاهي که قرار است گوشه اي از زحمات فعالين اين عرصه را نمايش دهد، رمقي براي متخصصان واقعي مي گذارند؟
نمايشگاهي که برگزار شد و در آن چشم بادامي هايي را مي توانستيد ببينيد که لبخندي از رضايت و از اعماق وجود خود بر لب داشتند، تنها درد متخصصيني را که با عشق و شايد کمترين چشم داشت مادي پا در عرصه رقابت با آنان گذاشته اند را بيش از پيش دلسرد ميکند. لبخندي که حاکي از رضايت آنان است. از بستن قراردادهاي پرمنفعتشان. از بازاريابي و فروششان.
شايد نمايشگاه هاي تخصصي ما بيشتر از آنکه منفعتي براي متخصصان و فرهيخته گانمان داشته باشد، بيشتر به دستفروشان و علاقه مندان هداياي تبليغاتي کمک کرده و سود سرشاري را نصيبشان مي کند. نمایشگاه هاي تخصصي ما که لبخند رضايت چشم بادامي ها را به همراه دارد.

قوانين مورفي و محل کار

1.    وقتي نميري سر کار دنبالت ميگردن باهات کار دارن. وقتي ميري اصلا انگار نه انگار که رفتي
2.    پروژه را کد باز مينويسي کسي اصلا دنيال سورس نمياد، کد بسته مينويسي همه عالم و آدم به کد تو علاقه مند ميشند و سورس ميخوان
3.    دير مياي اداره موقع ورود چند تا از رئيس ها را مي بيني، زود مياي اصلا کسي در اتاقت را اشتباهي هم باز نميکنه
4.    داري وب گردي ميکني رئيس مياد کامپيوترت هنگ ميکنه، وقتي کار ميکني کامپيوتر عينهو ساعت دقيق کار ميکنه
5.    عجله داري ميخواي بري جلسه و بايد گزارش پرينت کني، کارتريج پرينتر تموم ميشه.  عجله نداري برات کارتريج جديد ميارن بودن اينکه درخواست داده باشي حتي
6.    طول هفته بيکار بودي، ازت گزارش ريز ساعتي کارهاي انجام شده ميخوان، کلي هفته درگير بودي و کار ميکردي اون هفته گزارش نميگيرن
7.    مرخصي ميگيري پات را از در ميذاري بيرون موبايلت زنگ ميزنه و رئيس کل باهات کار داره. تو اداره هستي حتي کسي نميگه خرت به چند من
8.    پاداش ميدن تو ليست اسم تو جا ميافته، تو ليست جريمه اول ياد تو ميافتن
9.    برنامه رو سيستم خودت بدون باگ کار ميکنه تا دمو ميذاري همون اول کار ارور ميده و ميترکه برنامه
10.    طول هفته زياد دانلود کردي، همون هفته گزارش مصرف ميگيره مسئول اينترنت. اون هفته اي که اصلا دانلود نکردي مسئول اينترنت اصلا کلا مرخصي بوده و گزارش نميده
11.    درخواست کلاس ميدي براي خودت موافقت ميشه اما يه ليست 30 40 نفره ميشه آخرش. بچه ها را ميفرستن کلاس تو جا ميافتي
12.    هدفون ميذاري رو سرت آهنگ گوش بدي رئيس مياد تو. هدفونت را جدا ميکني، ماه ها رئيس پيداش نميشه
13.    شلوار جيسن ميپوشي و تيپ اسپرت ميزني خبر ميدن بايد بري جلسه. کت شلوار ميپوشي و تيپ رسمي ميزني جلسه که نميري هيچ، بارون هم مياد گل و شل ميشه همه جا

نبرد در بازار سيستم عامل‌ها

هر روز اخبار و گزارش‌هاي تازه‌اي از شرکت‌هاي نرم افزاري بزرگ همچون مايکروسافت، گوگل، ياهو و اپل منتشر مي‌شود.

خبرهاي تلاش هرکدام از اين شرکت‌ها براي بدست آوردن سهم بازار شرکت رقيب. عمده اين رقابت‌ها بر سر موتورهاي جستجو و مرورگرهاي وب است. اما اين روزها خبر ارائه سيستم عامل کروم شرکت گوگل حکايت از گسترش اين نبرد و اين بار با ورود به حوزه سيستم عامل‌ها دارد.
گوگل سيستم عامل جديد خود را به عنوان سيستم عاملي متن باز و سبک که در حال حاضر براي نت بوک‌ها(netbooks) که بيشتر کارها را از طريق وب انجام خواهد داد معرفي کرده است. در واقع اين سيستم عامل را ميتوان اولين سيستم عامل تحت وب نام برد. سيستم عاملي که شايد نبرد سيستم عامل‌ها را وارد فاز جديدي کند. انتخاب بين سيستم عامل‌هاي مايکروسافت و اپل يا سيستم عامل ساده مبتني بر وب گوگل.
اما واقعا اين سيستم عامل چگونه عمل ميکند؟ پاسخ اين سوال نسبتا ساده است. در واقع اين سيستم عامل نوعي مرورگر است. نرم افزاري که روي نت بوک‌ها نصب مي‌شود و خدمات خود را از طريق سرويس‌هايي مانندgmail, google docs و غيره ارائه ميکند. در واقع گوگل کروم از برنامه‌هاي مبتني بر وب استفاده کرده و لازم نيست کاربر چيزي بر روي کامپيوتر خود نصب کند. اين عمل باعث نفوذ بيشتر برنامه‌هاي مبتني بر وب شده و عملا تمام اطلاعات شما را در وب ذخيره مي‌کند.
در حال حاضر گوگل کروم بر روي سخت افزارهاي تاييد شده گوگل کار کرده و فقط از هاردهاي SSD پشتيباني به عمل مي‌آورد. اين کار فعلا امکان استفاده از اين سيستم عامل را براي دارندگان هارد ديسک‌هاي معمولي امکان پذيرد نمي‌کند.
شکل ظاهري اين سيستم عامل بسيار شبيه گوگل کروم است. در اين سيستم عامل تب‌ها کار taskbar سيستم عامل را انجام خواهند داد. يکي از مزيت‌هايي که گوگل در معرفي سيستم عامل خود به آن توجه کرده است، سرعت بالاي آن است. دستگاه‌هايي که براي داراي اين سيستم عامل خواهند بود بسيار سريع بوده و در کمتر از 10 ثانيه روشن خواهند شد.
گوگل هنوز زمان دقيقي از ارائه نهايي اين سيستم عامل ارائه نکرده است و هنوز زمان زيادي براي اظهار نظر درباره آن پيش رو است. اما صحبت‌هايي مبني بر ارائه آن در سال آينده ميلادي به گوش مي‌رسد. شايد در آينده ای نه چندان دور تمامي سيستم عامل‌ها مبتني بر وب شده و نسخه‌هاي ويندوز و اپل تحت وب نيز روانه بازار شوند.

لینک خبر در سایت ICTpress

رويايي در سفر با کشتي فضايي

مشکل سفرهاي فضايي به عنوان يکي از موارد پيچيده در زمينه کشف رموز فضا مطرح مي شود. يکي از ابتدايي ترين مسائل مربوطه، حمل مواد و تجهيزات مورد نياز فضانوردان به فضا مي باشد که در ...
حال حاضر اميدوارکننده ترين راه حل، طراحي و ساخت آسانسورهاي فضايي است که شايد بتواند تا حد زيادي اين مشکل را حل کند.
اما فراتر از اين موضوع، بحث اصلي و چالش برانگيز، توسعه ابزارها و روش هايي است که بتوان از آنها در فضا رخنه کرده و يا به سمت سيارات و ستاره هاي دوردست حرکت کرد. رويايي که داستان نويسان زيادي در تخيلشان آنرا پرورش داده اند ، شايد به زودي و با استفاده از پلاسما يا موتورهاي هسته اي و يا بادبانهاي خورشيدي اين روياي قديمي به حقيقت بپيوندد.
دستيابي به نيروي محرکه جديد براي جايگزيني با نوع قديمي آن، يکي از مواردي است که شايد در آينده نزديک با استفاده از بادبان هاي خورشيدي محقق شود. سال آينده ميلادي يک گروه تحقيقاتي واقع در نيويورک با همراهي گروهي که کار طراحي و ساخت فيلمهاي سينمايي را بر عهده دارند، کار طراحي مدل جديد از بادبان هاي خورشيدي را آغاز خواهند کرد. دکتر لوئيس فريدمن مدير planetary society بادبان هاي خورشيدي را تنها فناوري موجود و کارآمد براي سفرهاي طولاني مدت به سمت ستارگان مي داند.
بادبانهاي خورشيدي توسط کارل ساگان نويسنده داستان هاي علمي تخيلي معرفي شد. در واقع مفهوم اين بادبانهاي خورشيدي بسيار ساده است: جذب انرپي وارده از نور و تشعشعات کيهاني و استفاده از آن براي شتاب دهي حرکت فضا پيما. مانند آنچه که باد در بادبان کشتي هاي اقيانوس پيما ها رخ مي دهد. توانايي بادبان هاي خورشيدي در جذب و به کار گيري انرژي نور خورشيد شايد بتواند تئوري گذر از منظومه شمسي را در مدت زمان 5 سال به حقيقت نزديک تر کرده و شايد به حقيقت بدل نمايد. حتي با متمرکز کردن انرژي لازم و استفاده از ليزر شايد امکان پذير باشد تا مسافت لازم براي رسيد به نزديکترين منظومه شمسي خارج از منظومه خود را ظرف 100 سال طي کرده و از طريق شايد نسل بشر به بخش ديگري از فضا نقل مکان کنند. اما در حال حاضر سفر با چنين کشتي فضايي و در سايه چنين تشعشعاتي بسيار خطرناک بوده و حتي شايد باعث مرگ انسان نيز شود. همچنين علاوه بر اين موضوع، مساله وزن تجهيزات نيز مطرح مي شود. هرچه سفر طولاني تر باشد مقدار تجهيزات و به تبع آن وزن آن بيشتر شده و مديريت آن مشکل تر مي شود.
اين گروه ابتدا در سال 2005 کشتي فضايي با نام cosmos1 را طراحي کرد. اندازه اين کشتي حدود 100 فوت مربع بود که توسط موشکي روسي در مدار قرار گرفت. موفقيت در اين عمليات ناسا را بر آن داشت تا در ساخت يک نانو کشتي فضايي با ابعاد 18 فوت و با نام light sail 1 مشارکت و سرمايه گذاري کند. اين کشتي داراي بادبان هاي آلومينيومي به قطر يک چهارم کيسه هاي پلاستيکي بود و قطعات مختلف آن توسط دانشجويان دانشگاه استنفورد ساخته شده بود. بادبان ها توسط قوه جاذبه و استفاده از انرپي خورشيدي در محل از پيش تعيين شده خود قرار مي گرفتند و کشتي فضايي اين قابليت را پيدا ميکرد که بتواند مانورهاي پيچيده اي مانند ترمز يا معلق ماندن در فضا را انجام دهد.
اولين پرواز به ياد برادران ويلرايت به نام لحظه Kitty Hawk نامگذاري شد. در اين پرواز کشتي فضايي در مدار قرار گرفت. برنامه ريزي بعدي براي قرار دادن کشتي بزرگتري بود که بتواند انرژي لازم براي قرار گرفتن در مداري که صدها هزار مايل بالاتر قرار داشت را امکان پذير کند.
اما پرواز سوم براي سفر به خارج از مدار زمين طراحي شده است، جايي که معروف به نقطه L1 و در واقع 900 هزار مايل دورتر از مدار زمين است. هرچند به اعتراف دکتر فريدمن براي خروج از مدار فعلي مشکلاتي وجود دارد، اما تلاش هايي نيز در جهت رفع آنها صورت گرفته است. شايد با اين کارها زمان چنداني به تبديل شدن روياي داستان نويسان به حقيقت باقي نمانده باشد.

درسواره زندگي - 10

کسي را که چشمت را درآورده، چشمش را درنيار. بذار ببينتت و جلوی چشمش باشي تا دق کنه بميره :دي