نبرد در بازار سيستم عامل‌ها

هر روز اخبار و گزارش‌هاي تازه‌اي از شرکت‌هاي نرم افزاري بزرگ همچون مايکروسافت، گوگل، ياهو و اپل منتشر مي‌شود.

خبرهاي تلاش هرکدام از اين شرکت‌ها براي بدست آوردن سهم بازار شرکت رقيب. عمده اين رقابت‌ها بر سر موتورهاي جستجو و مرورگرهاي وب است. اما اين روزها خبر ارائه سيستم عامل کروم شرکت گوگل حکايت از گسترش اين نبرد و اين بار با ورود به حوزه سيستم عامل‌ها دارد.
گوگل سيستم عامل جديد خود را به عنوان سيستم عاملي متن باز و سبک که در حال حاضر براي نت بوک‌ها(netbooks) که بيشتر کارها را از طريق وب انجام خواهد داد معرفي کرده است. در واقع اين سيستم عامل را ميتوان اولين سيستم عامل تحت وب نام برد. سيستم عاملي که شايد نبرد سيستم عامل‌ها را وارد فاز جديدي کند. انتخاب بين سيستم عامل‌هاي مايکروسافت و اپل يا سيستم عامل ساده مبتني بر وب گوگل.
اما واقعا اين سيستم عامل چگونه عمل ميکند؟ پاسخ اين سوال نسبتا ساده است. در واقع اين سيستم عامل نوعي مرورگر است. نرم افزاري که روي نت بوک‌ها نصب مي‌شود و خدمات خود را از طريق سرويس‌هايي مانندgmail, google docs و غيره ارائه ميکند. در واقع گوگل کروم از برنامه‌هاي مبتني بر وب استفاده کرده و لازم نيست کاربر چيزي بر روي کامپيوتر خود نصب کند. اين عمل باعث نفوذ بيشتر برنامه‌هاي مبتني بر وب شده و عملا تمام اطلاعات شما را در وب ذخيره مي‌کند.
در حال حاضر گوگل کروم بر روي سخت افزارهاي تاييد شده گوگل کار کرده و فقط از هاردهاي SSD پشتيباني به عمل مي‌آورد. اين کار فعلا امکان استفاده از اين سيستم عامل را براي دارندگان هارد ديسک‌هاي معمولي امکان پذيرد نمي‌کند.
شکل ظاهري اين سيستم عامل بسيار شبيه گوگل کروم است. در اين سيستم عامل تب‌ها کار taskbar سيستم عامل را انجام خواهند داد. يکي از مزيت‌هايي که گوگل در معرفي سيستم عامل خود به آن توجه کرده است، سرعت بالاي آن است. دستگاه‌هايي که براي داراي اين سيستم عامل خواهند بود بسيار سريع بوده و در کمتر از 10 ثانيه روشن خواهند شد.
گوگل هنوز زمان دقيقي از ارائه نهايي اين سيستم عامل ارائه نکرده است و هنوز زمان زيادي براي اظهار نظر درباره آن پيش رو است. اما صحبت‌هايي مبني بر ارائه آن در سال آينده ميلادي به گوش مي‌رسد. شايد در آينده ای نه چندان دور تمامي سيستم عامل‌ها مبتني بر وب شده و نسخه‌هاي ويندوز و اپل تحت وب نيز روانه بازار شوند.

لینک خبر در سایت ICTpress