مسابقات گرند اسلم تنيس و آنا ايوانويچ

همونطور كه ديروز قول داده بودم امروز كمي راجع به تنيس مي‌خوام بنويسم.

4 مسابقه تنيس از لحاظ اهميت و درجه اعتبار به grand slam شهرت پيدا كرده‌اند. اين مسابقه ها به ترتيب در استراليا، فرانسه، انگليس و آمريكا برگزار ميشن. امروز روز نهايي دومين گرند اسلم سال 2008 كه french open يا Roland Garros معروف هست برگزار ميشه.

مسابقات رولند گرروس از اواخر ماه May تا اوايل ماه June طي 2 هفته برگزار ميشه. نوع زمين مسابقه‌ها خاك رس هستش كه تنها گرند اسلم برگزاري روي اين نوع زمين به حساب مياد. گرند اسلمهاي استراليا و آمريكا روي زمين hard court و ويمبلدون روي چمن برگزار ميشه.

در 3 دوره گذشته رقابتهاي مردان گرند اسلم رافائل نادال اسپانيايي 3 دوره پياپي قهرمان مسابقه‌ها شده كه در نوع خودش ركورد حساب ميشه و امروز هم دوباره به فينال راه پيدا كرده. از طرفي هم 3 دوره گذشته زنان را جاستين هنين – Justine Henin – بلژيكي برنده شده بود كه ديروز اين قهرماني به آنا ايوانويچ صرب رسيد كه اولين باري بود كه اين رقابتها را مي برد.

آنا ايوانويچ (Ana Ivanovic) از پدر و مادري صربستاني متولد شده است. مادر او Dragana كه وكيل دادگستري هست تو تمام مسابقاتي كه آنا شركت مي‌كنه حضور پيدا مي‌كنه و پدرش Miroslav با توجه به شغلي كه داره سعي ميكنه در اغلب مسابقه‌ها دخترش را همراهي كنه. آنا يه برادر جوانتر داره به اسم Milos كه علاقه داره با خواهرش بسكتبال بازي كنه. از علاقه‌منديهاي آنا ميشه به خريد كردن، تماشاي فيلم و بازي سودوكو اشاره كرد. يكي از عموهاي آنا هم در گذشته بازيكن فوتبال بوده. آنا علاوه بر بازي تنيس، در دانشگاه بلگراد رشته اقتصاد را مي‌خونه. در سال 2007 از طرف يونيسف به عنوان سفير حسن نيت در صربستان انتخاب شد. حوزه فعاليتش در بخش كودكان و آموزش هست.

آنا در سال 2007 هم به فينال مسابقات رولند گرروس راه پيدا كرده بود اما به Justine Henin بازي را باخته بود و امسال هم فينال گرند اسلم استراليا را 2 به صفر به ماريا شاراپووا واگذار كرده بود. آنا كلا 7 بار به عنوان نفر اول مسابقات انتخاب شده كه 5 بار روي زمين سخت و 2 بار بر روي خاك رس بوده. از لحاظ جايزه‌هاي مالي در رتبه سوم قرار داره و تا حالا 4182247 دلار برنده شده.