جام جهان نماي آي تي 1

1 Feb - 7 Feb

هفته گذشته ميلادي با خبري در حوزه اينترنت و با اعلام عدم پشتيباني گوگل از اينترنت اکسپلورر 6 آغاز شد.

خبري که مي توان آن را پس لرزه هاي حمله کاربران چيني به گوگل از طريق ضعف امنيتي اينترنت اکسپلورر 6 دانست. حمله اي که چند هفته قبل رخ داد و روابط آمريکا و چين را دچار مخاطره کرد. بطوريکه گوگل تهديد به خروج تدريجي از بازار چين كرد و احتمال عدم ارائه برخي از سرويس هاي خود را اعلام داشت. گوگل مي گويد به علت وجود حفره امنيتي در مرورگر اينترنت اکسپلورر ۶، پشتيباني فني خود از اين مرورگر را از تاريخ اول مارس 2010 پايان مي دهد. به گفته گوگل بسياري از اين خدمات اين شرکت مانند سايت هاي اسناد گوگل ( Google Docs) و خدمات طراحي سايت (Google Sites)  جيميل و همچنين تقويم گوگل (Google Calendar) از اين تاريخ با اينترنت اکسپلورر ۶ سازگاري نخواهند داشت  و عملکرد اين سايت ها در اينترنت اکسپلورر ۶ دچار اختلال خواهد شد. اين شرکت به کاربران توصيه کرده است به جاي استفاده از اينترنت اکسپلورر ۶، مرورگر خود را هر چه زودتر ارتقاء دهند. در پي اعلام گوگل درباره قطع پشتيباني از اينترنت اکسپلورر ۶، دولت هاي فرانسه و آلمان از شهروندان خود خواسته اند تا رفع ايراد امنيتي اين مرورگر، مرورگر ديگري را روی رايانه هاي خود نصب کنند. مايکروسافت در واکنش به اين اقدام گوگل، سه هفته پيش از موعد مقرر، در جهت ارتقاي امنيتي اينترنت اکسپلورر ۶ اقدام کرده است.
اما هرچقدر کام مايکروسافت در اين چند وقت با خبرهاي ضعف امنيتي اينترنت اکسپلورر 6 تلخ شد، در عوض ويندوز 7 ، آخرين نسخه سيستم عامل اين شرکت با موفقيت خيره کننده خود، لبخند را بر لبان رئيسان مايکروسافت نشانده است. به طوريکه فروش قابل توجه سيستم عامل ويندوز 7 در سه ماهه پاياني سال 2009 سودآوري اين شرکت را 60 درصد افزايش داد. از طرفي سود خالص مايکروسافت در سه ماهه سوم سال گذشته 6 ميليارد و 660 ميليون دلار گزارش شده که اين رقم در مدت مشابه سال 2008 ميلادي 4 ميليارد و 180 ميليون دلار بوده است. همچنين کل درآمد مايکروسافت در سه ماه گذشته نيز 19 ميليارد و 200 ميليون دلار گزارش شده که بيشتر از سطح مورد انتظار تحليلگران بود. "کوين ترنز"، از مديران مايکروسافت نسبت به استقبال کاربران از ويندوز 7 اظهار خوشنودي کرده و سودآوري مايکروسافت در سه ماهه گذشته را بي سابقه ارزيابي كرده است. ويندوز 7 در طي 2 ماهي که وارد بازار شده توانسته 10 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد کاري که ويندوز ويستا در طول مدت حضور خود نتوانست بيشتر از 20 درصد سهم بازار را تصاحب کند. به پيش بيني کارشناسان، ويندوز 7 به زودي سهم بازار ويستا را به خود اختصاص مي دهد.
اما در بازار سيستم عامل هاي تلفن همراه، نوکيا سيستم عامل محبوب خود، سيمبيان را به صورت متن باز در اختيار علاقه مندان قرار داد. البته شايعه ارايه سيمبيان به شکل کد باز درست از زماني که نوکيا اقدام به خريد آن در سال 2008 کرد به گوش مي رسيد. سيستم عاملي که اکنون با حضور بر روي 330 ميليون گوشي، محبوب ترين سيستم عامل گوشي هاي هوشمند است. اين اقدام در واقع اقدام سريع و به موقعي از نوکيا براي به چالش کشيدن اپل و گوگل با سيستم عامل هاي معروفشان يعني آيفون و آندرويد و در جهت کسب سهم بيشتري از بازار تلفن همراه صورت گرفته است. بازاري که مايکروسافت در حال شکست خوردن و حذف در آن قرار دارد. اتفاقي که مايکروسافت اميدوار است بعد از کنفرانس بارسلونا طي چند ماه آينده و ارائه سيستم عامل ويندوز موبايل 7 خود رخ ندهد. در واقع تمام نگاه مايکروسافت به موفقيت در اين کنفرانس و بازگشت به ميدان رقابت گوشي هاي تلفن همراه هوشمند است.
اما خبر ديگري  که در بازار گوشي هاي تلفن همراه قابل توجه بود، ارائه مرورگر فايرفاکس بر روي گوشي هاي نوکيا بود. طبق خبري که در وبلاگ موزيلا اعلام شد، از اين پس کاربران نوکيا قادر خواهند بود تا لذت مرور وب را با مرورگر محبوب فايرفاکس تجربه کنند. اين نسخه از مرورگر، دقيقا چند روز پس از ارائه نسخه ۳.۶ فايرفاکس ارائه شد تا از اين پس کاربران پلتفرم Maemo نوکيا مانند N۹۰۰ بتوانند از اين مرورگر براي وب گردي هاي خود استفاده کنند.
از ويژگي هاي اين مرورگر موبايل مي توان به قابليت تبادل اطلاعات موجود در مرورگر دسکتاپ و موبايل، رمزهاي عبور و تاريخ مرور صفحات، قابليت اضافه کردن Add-ons براي سفارشي کردن مرورگر، امنيت بالا هنگام مرور سايت ها، پشتيباني از زبانه ها و نکات قابل توجه ديگر اشاره کرد. فايرفاکس اولين مرورگر موبايل است که از قابليت Add-ons پشتيباني مي کند و در حال حاضر بيش از ۴۰ افزونه جهت استفاده براي اين مرورگر وجود خواهد داشت. خبري که شايد به زودي ساير سازندگان مرورگرهاي اينترنتي را به عرضه نسخه هاي جديد برنامه هاي خود ترغيب کند.
اما خبري که خيلي کوتاه و گذرا در ميان انبوه اخبار آي تي مطرح شد خداحافظي مدير عامل سان مايکروسيستمز با پست يک توييت به عنوان هايکو از سمت خود بود. جاناتان شوارتز مدير عامل مستعفي سان مايکروسيستمز در آخرين توييت خود شعر هايکويي با اين مضمون نوشته است: "بحران مالي، همه مشتريان پريدند، مديرعامل بي مديرعامل"! استعفاي شوارتز پس از آن صورت مي گيرد که اوراکل "سان" را به قيمت 4.7 ميليارد دلار خريد. هرچند اکثر شرکت هاي بزرگ با مشکلات ناشي از بحران اقتصادي  روبرو هستند، اما با تدابيري که انديشده اند و با بهبود اوضاع اقتصادي جهان اين روند در حال از بين رفتن بوده و شرکت ها به سود دهي مناسبي دست پيدا کرده اند. به هرحال شايد اين هايکو چندان مشخص کننده وضعيت استعفاي شوارتز نبوده و دلايل ديگري را به زودي و شايد به صورت هايکو از او و در توييترش ببينيم. توييت آخري که شوارتز در همان روز نوشت موجب شد هزار نفر به پيروان توييتري او افزوده شود.
اما آيپاد و پس لرزه هاي آن! با توجه به عرضه آيپاد توسط اپل و نمايش آن و توسط استيو جابز، نقدهاي مثبت و منفي زيادي براي اين محصول جديد اپل ارائه شده است. اما مشکلات و ضعف هايي که اين دستگاه دارد نقد هاي منفي زيادتري را در پي داشته است. حضور DRM بسيار گسترده در اين دستگاه، عدم استفاده از دوربين، لبه هاي ضخيم، عدم پشتيباني از چند کار به صورت همزمان (multitasking)، عدم حضور پورت HDMI و مواردي از اين قبيل برخي از منتقدين را تا جايي پيش برد که آيپاد را با يک تکه سنگ مقايسه کردند! در اين ميان فيلمي از طرف گوگل روي شبکه يوتيوب قرار گرفت که به نوعي نمايش اوليه تبلت گوگل به حساب آمد. فيلمي که شايد بتوان استفاده و زيرکي گوگل را از ضعف هاي آيپاد اپل قلمداد کنيم. در اين فيلم تمام آن چيزهايي که آيپاد نمي تواند انجام دهد به عنوان قابليت هاي تبلت گوگل معرفي شد و خيلي ساده گوگل از آب گل آلود ماهي گرفت و به نوعي گفت يک تبلت واقعي چگونه بايد باشد. حال بايد ببينيم اپل در اين ميان چه سياستي را  در پيش خواهد گرفت؛ به زودي شاهد نبردي در عرصه تبلت ها خواهيم بود.