گوگل، اپل، مايکروسافت؛ بازي بزرگان

مشتريان و استفاده کنندگان خدمات کامپيوتري و اينترنتي در ابتداي سال جديد ميلادي شاهد نبرد تازه اي بين 3 غول بزرگ اين عرصه يعني مايکروسافت، گوگل و اپل خواهند بود. 
نبردي وراي نبرد ديرينه اپل و مايکروسافت که به اوايل دهه 1980 ميلادي باز مي گردد در حال شکل گيري است. نبرد جديد مابين اپل و گوگل عصر تازه اي را رقم خواهد زد که علاوه بر جذابيت هاي آن براي استفاده کنندگان، به احتمال زياد مايکروسافت را نيز صاحب منافع زيادي خواهد کرد.
طبق گزارشاتي که در طول دو هفته گذشته به دست آمده است، مذاکراتي مابين دو شرکت اپل و مايکروسافت پيرامون استفاده شرکت اپل از موتور جستجوي بينگ مايکروسافت روي مرورگر محبوب سافاري خود در گوشي آيفون صورت گرفته است. مذاکراتي که شايد نتيجه مثبت آن شکست سنگيني براي گوگل در حوزه جستجو از شرکت مايکروسافت به حساب آيد. واگذاري حوزه اي که رقابت سنگين مايکروسافت و گوگل را وارد فاز جديدي خواهد کرد.
همکاري مايکروسافت و اپل از اين جهت حائز اهميت است که اپل و گوگل را نمي توان دشمن ديرينه يکديگر قلمداد کرد. دو شرکتي که با دوستي و همکاري متقابلي که با يکديگر عليه بسياري از رقبايشان از جمله مايکروسافت داشته‌اند، موفق شدند بسياري از حوزه هاي رقابتي را از آن خود کنند. شايد بارزترين نمونه اين همکاري در سال 2007 بود که آيفون شرکت اپل در مقابل سيستم عامل ويندوز موبايل، به طور پيش فرض صاحب جي ميل، موتور جستجو و نقشه هاي گوگل شد.
اما اين رابطه دوستانه و همکاري مسالمت آميز از چندي پيش با مشکلي بر سر نرم افزار Google voice و خودداري اپل از قراردادن اين برنامه در فروشگاه نرم افزارهاي آيفون دچار مخاطره شد. اين موضوع البته در سال گذشته دچار پيچيدگي هايي شد.در ابتدا گوگل شرکت اپل را متهم به اشتباه در زمينه برنامه خود كرد و پس از آن اپل انگشت اتهام خود را به سوي ديگري نشانه رفت و در آخر کميسيون ارتباطات فدرال براي تحقيقات بيشتر وارد صحنه شد و در نهايت مدير اجرايي گوگل "Eric Schmidt" از هيات مديره اپل استعفا کرد. در حال حاضر برنامه Google voice براي گوشي آيفون موجود نيست. اگرچه، نايب رئيس بخش مهندسي گوگل در مصاحبه اي اعلام کرده است به زودي برنامه Google voice در دسترس قرار خواهد گرفت.
همچنان که شرکت هاي گوگل و اپل پا به عرصه هاي جديدي مي گذارند، هر دو شرکت براي رقابت با يکديگر و حتي ساير رقبا آمادگي پيدا مي کنند. در حوزه موبايل اپل هم از لحاظ نرم افزاري و هم ازلحاظ سخت افزاري داراي نيروي قدرتمندي همچون آيفون است و در طرف مقابل گوگل با نماينده تازه وارد خود Nexus به همراه سيستم عامل آندرويد وارد بازار رقابت شد. اپل از MobileMe و گوگل از بسته نرم افزاري خود شامل جي  ميل، Google Docs و تقويم گوگل استفاده مي کند. گوگل به تازگي شروع به اجاره دادن فيلم از طريق سايت يوتوب کرده و در واقع رقابتي را با فروشگاه iTunes آغاز کرده است. اين رقابت در حوزه عکس و از طريق picasa و iPhoto نيز جريان دارد.
اما خارج از تمام اين بحث ها، نتيجه نهايي اين رقابت ها باعث منفعت کاربران خواهد شد. البته از منافعي که مايكروسافت در اين جنگ به دست خواهد آورد نيز نمي توان به سادگي گذشت. هر سه اين شرکتها داراي نقاط قوت و ضعفي هستند که رقابت بين آنها را بيش از پيش جذاب مي كند.