يک دنیا پر از مارکوپولو

دنياي ارتباطي انسان‌ها با استفاده از فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي همچون اينترنت و تلفن‌ همراه دگرگون شده و فاصله‌هاي بسيار زياد جغرافیایی که در گذشته وجود داشتند از بين رفته است، امروزه تمام مردم جهان امکان ارتباط در لحظه برايشان فراهم شده است.

سرعت بالاي انجام فعاليت‌هاي اجتماعي و اقتصادي باعث تاثيرگذاري در نحوه انجام مناسبات مختلف در جامعه جهانی شده و تقريبا تمام مقوله‌هاي زندگي بشر را تحت تاثیر خود قرار داده است.
در اين ميان، گردشگری به عنوان يکي از صنایع پرطرفدار که درآمدهای سرشاری را، چه به شيوه سنتي و چه به صورت الکترونيکي و مجازي نصیب کشورها کرده است.  مقوله‌اي که روش سنتي آن منبع درآمد بسياري از کشورهاي جهان است.
اما شکل مدرن و موج چهارمی آن، یعنی گردشگری مجازی یا e-Tourism ، به مدد فضاي جديد بوجود آمده و روش‌هاي پيشرفته ارتباطي و اطلاعاتي، شرایط  بسيار مناسبي را برای تبدیل شدن تمام مردم جهان به یک مارکوپولوی کوچک فراهم کرده است..
فناوري‌هاي جديد، صنعت توریسم را با چشم‌اندازهای تازه‌ای مواجه کرده است ، تا جایی که به نظر می‌رسد؛ بازنگري‌ در عملکرد سنتي صنعت گردشگري به یک ضرورت تبدیل شده است، عرصه پرسودي که مي‌تواند زمينه بسيار مناسبي جهت جلب سرمايه‌هاي خارجي محسوب شود.

 

مارکوپولویی با هیبت مجازی


گردشگري الکترونيکي یا مجازی چيست؟ این سئوالی است که هنوز هم برای بسیاری از مردم در کشورهای توسعه نیافته بی‌پاسخ مانده است. گردشگري الکترونيکي يا همان e-tourism مجموعه‌ای از فعاليت‌های مبتني بر فناوري‌ جديد است که می‌تواند ساختارهای سنتي صنعت گردشگري را سامان دهي و جهت دهي کند که در اين ميان نقش ICT بسیار بارز و قابل تامل است.
ژول ورن نويسنده کتاب "دور دنيا در 80 روز" در هنگام نوشتن این کتاب معروف، از آرزويي سخن به میان آورد  که شايد باور کردنش بسيار سخت و يا حتي انجام آن غير ممکن بود. اما امروزه تحقق آرزوی محال ژول ورن تنها با يک کليک میسر است و هرکسی در هر جای این دنیای بزرگ مي‌تواند ورای تمام مرزهاي جغرافیایی، بدون نیاز به ویزا و صررف هزینه‌های سنگین از جايي به جايي ديگر برود وآنچه را مارکوپولو و سایر جهانگردان می‌دیدند، در قالب اطلاعات الکترونیکی و  به صورت متن، فيلم، صوت و يا حتي از طريق دوربين‌هاي پخش زنده مشاهده کند.
گردشگري الکترونيکي به مجموعه‌اي از پايگاه‌هاي اينترنتي (دولتي و خصوصي) و استانداردها و پروتکل‌های خاصی  اطلاق می‌شود که با توليد و بازنشر اطلاعات در فرمت‌های مختلف از قبيل متن، تصویر، کاتالوگ و بوشور ، تيزرهاي تبليغاتي و حتي خدماتي از قبيل رزرو هتل‌ و خريد الکترونيکي، معنا می‌یابد.
بايد توجه داشت که هرچند اين اقدامات در زمينه اطلاع رساني‌هاي متعارف لازم هستند اما هرگز براي دستيابي به هدف نهايي گردشگري الکترونيکي کافي به نظر نمي‌رسند.
در اين ميان نقش پايگاه‌هاي اينترنتي بيش از پيش برجسته مي شود. پايگاه‌هاي اينترنتي به دليل ماهيت اطلاع رساني خود، زمينه خوبي براي معرفي چند زبانه و چند رسانه اي قابليت‌هاي گردشگري يک کشور است. پايگاه‌هاي اينترنتي رسمي ،سخنگو‌هاي ديجيتالي يک کشور در اينترنت به شمار می‌آیند که به دليل رسمي بودن مي توانند به عنوان مرجعی معتبر مورد بازديد مارکوپولوهای هزاره سومی قرار گيرند. هر چه اين پايگاه‌ها قوي‌تر و روزآمدتر باشند و امکانات مختلفی مانند چند زبانه بودن را پشتیبانی کنند، می‌توانند سهم قابل توجهی از بازار توریسم در دنیا داشته باشند.
اينترنت راهنماي خوبي براي گردشگران است.علاوه بر تمام امکانات و مزاياي استفاده از راهنماهاي اينترنتي ،امکانات اجرايي خوبي نظير رزرواسيون اينترنتي هتلها و مراکز اقامتي و رزرو بليط هواپيما و قطار را نيز مي توان در اختيار متقاضيان اين خدمات قرار داد.بدين ترتيب اين امکان به مشتريان داده مي شود تا با حذف واسطه به طور مستقيم نسبت به تهيه بليط خود افدام نمايند.
البته در اين ميان، وجود زير ساخت‌هاي تجارت الکترونيک براي تسهيل روند پرداخت اعتباري هزينه‌ها و همچنين ، پليس مجازي براي امنيت تبادل اطلاعات در گردشگري مجازي ، بيش از پيش اهميت پيدا مي کند.
با نگاهي گذرا به وضعيت صنعت گردشگري در ايران، جاي خالي فناوري اطلاعات و استفاده از اين صنعت به خوبي حس مي شود. متاسفانه بي توجهي به استفاده از فناوري اطلاعات ميتواند ضرر جبران ناپذيري حتي به شيوه سنتي گردشگري وارد نمايد. عدم توسعه زير ساخت‌هاي اطلاعاتي از قبيل پايگاه‌هاي اينترنتي،  زير ساخت‌هاي تجارت الکترونيکي از قبيل ارائه خدمات بانکي الکترونيکي، پرداخت‌هاي الکترونيکي، سيستم آنلاين رزرواسيون هتل‌ها و مواردي از اين دست مي‌تواند ضربات جبران ناپذيري به پیکر نحیف اين صنعت نوپا و سودآور وارد کرده و سرنوشتی شوم‌تر از سرنوشت گردشگری سنتی در ایران را برایش رقم بزند.
به باور کارشناسان براي بهبود عملکرد اين بخش مي‌توان از راهکارهايي همچون ايجاد دوره‌هاي آموزشي گردشگري الکترونيکي، ايجاد طرح جامع فناوري اطلاعات در گردشگري، ايجاد پايگاه‌هاي مجازي موزه‌ها و مراکز گردشگري ديگر، تبليغ و معرفي پايگاه‌هاي ديجيتالي گردشگري ايران در رسانه ملي  استفاده کرد.
ترکيه ، امارات متحده عربي، بحرين، قطر و ساير کشورهاي همسايه استراتژي‌هاي گردشگري الکترونيکي خود را تدوين کرده و آن را  به مرحله‌ اجرا گذاشته‌اند ، کاری که موجب می‌شود تا ان کشورها به نظام مدرن گردشگري جهاني دست یافته و با درک درستی از شرايط جهاني به سرمايه گزاري‌هاي کلان برای توسعه‌ سريع فن‌آوري در ساختار گردشگري خود بپردازند.
نکته قابل توجه اینجاست که حتي افغانستان نيز، استراتژي‌هاي گردشگری مجازی خود را با کمک سازمان تجارت جهانی موسوم به WTO و مشارکت شرکت‌هاي بزرگ و سرشناس ICT در آمريکا و انگلستان طراحي و آماده اجرا نموده است.


لینک خبر در سايت ICTpress