Nexus یا iphone، مساله این است

کنفرانس CES همه ساله میزبان صدها شرکت بزرگ و عظیمی هستند که دستاوردهای خود را در این کنفرانس به نمایش می گذارند.

نوآوری ها و دستاوردهای مختلفی که چه بسا از مدت ها قبل، شایعه ها و گمانه زنی های مختلفی در مورد آنها به گوش می رسد.
یکی از این شایعه ها که در هفته قبل رنگ واقعیت به خود گرفت و به طور رسمی از طرف شرکت گوگل معرفی شد، گوشی هوشمند Nexus این شرکت است. گوشی Nexus محصولی است که به سفارش گوگل توسط کمپانی HTC ساخته شده و دارای آخرین سیستم عامل android 2.1 خود شرکت گوگل می باشد. معرفی محصولی که رسما گوگول را وارد بازار رقابتی تلفن همراه کرده و شاید حتی در اندازه ای بزرگتر بتوان از آن به عنوان اعلام جنگ با iphone شرکت apple یاد کرد.
اتفاق مهمی که حتی باعث شد برای روشن شدن موضع شرکت گوگل در قبال رقابت با شرکت اپل، بی بی سی خبرنگار بخش فناوری خود را به ساختمان مرکزی مدیریت گوگل فرستاده تا درباره این موضوع سوالاتی را مطرح کند. اما پاسخی که waffled سخنگوی شرکت گوگل به این سوال داد حاکی از عقب بودن محصول گوگل در بسیاری از موارد نسبت به iphone شرکت اپل بود.
البته این نکته باعث نمی شود که مزایا و قابلیت های Nexus را نادیده بگیریم. مزایایی مانند پردازشگر خوب و قوی تعبیه شده در گوشی، امکان استفاده از چند برنامه به طور همزمان، صفحه نمایش خوب و شفافی که حتی در مقایسه با آیفون نیز برتری داشته، نرم افزار تشخیص صدا که در 90% اوقات به درستی کار می کند، برنامه های جهت یاب مختلف، دسترسی به کلیه امکانات حساب کاربری گوگل در اینترنت به صورت یکپارچه.
اما از طرف دیگر این گوشی دارای معایب یا نقص هایی همچون کمبود نرم افزارهای مختلفی که قابل تهیه از فروشگاه معتبر باشد، حافظه کم برای ذخیره سازی این نرم افزارها، دشواری در انتقال فایل های موسیقی به دستگاه، از بین رفتن جذابیت صفحه نمایش خوب تعبیه شده به علت نداشتن قابلیت multi touch است. قابلیت هایی که آیفون به خوبی دارای آن ها بوده و باعث برتری این گوش نسبت به سایر رقبایش در این چند سال شده است.
اما شاید این نقاط ضعف عمدی بوده باشد. سال ها فعالیت گوگل و تعیین استراتژی های مختلف، این موضوع را تایید می کند که مدیران گوگل در اتخاذ تصمیمات مهم و یا تعیین استراتژی های حیاتی به دقت عمل می کنند. شیوه ای که در نبردهای نظامی اتخاذ می شود. احترام و تایید زمینه هایی که مربوط به حریف شده، و نبرد در بخش هایی که در آن تخصص و تسلط  داشته و نسبت به حریف خود دارای برتری هستید.
شاید همین موضوع سال ها باعث شده است گوگل در زمینه سیستم های عامل، که زمینه تخصصی شرکت مایکروسافت است وارد نشده و تنها جدیدا حضور خود را آن هم به شیوه های خاص در آینده اعلام نماید. کاری که باعث تمرکز خود شرکت گوگل در حوزه مربوط به خود شده و برترین قدرت بلا منازع حوزه جستجو گردیده است.
از منظری دیگر نیز می توان به این موضوع پرداخت. موضوعی که مربوط به ساخت سخت افزار و نرم افزار به صورت مجتمع در یک شرکت و مشکلات مربوط به آن است. شرکت اپل کار ساخت سخت افزار و نرم افزار گوشی اپل را به عهده دارد. کاری که علاوه بر تمامی مزایایی که دارد، فشارهای مضاعفی را بر این شرکت وارد می کند. کاری که شاید شرکت باهوش و بزرگی همچون گوگل را نیز دچار مشکل کند. به همین جهت شرکت گوگل وظیفه ساخت سخت افزار را به عهده نگرفته و آن را واگذار نموده است. در عوض تمامی مراحل طراحی و ساخت سیستم عامل را خود به دوش گرفته و سیستم عامل در اختیار شرکت هایی قرار می دهد که تمایل دارند از آن بر روی گوشی های خود استفاده کنند.
گوگل نگاهی به بازار تلفن همراهی دارد که شاید استفاده کنندگان چندان تمایلی به استفاده از محصول اپل نداشته باشند. قیمت Nexus به صورت قفل باز شده یا به عبارتی Unlock شده چیزی در حدود 500 دلار بوده و یا شما می توانید با قراردادی 2 ساله به ارزش 179 دلار با شرکت T-Mobile از این گوشی استفاده کنید. این استراتژی گوگل در قبال وضعیتی که آیفون در 94 کشور دنیا و محدودیت هایش دارا می باشد می تواند مزیت رقابتی را برای گوگل به ارمغان آورده و اگر این موضوع به خوبی جواب دهد شاید به زودی شاهد سرازیر شدن تعداد بسیاری دستگاه تلفن هوشمندی که آیفون نبوده، اما قابلیت های بسیار زیادی همچون اتصال به اینترنت در هر وضعیتی و دسترسی به تبلیغات محلی و یا دسترسی به سایر سرویس ها دارند در بازار تلفن همراه باشیم.
اما آیا واقعا nexus توانایی شکست iphone را دارد؟ شاید به زودی از نبرد iphone/nexus بیشتر بشنویم. نبرد بین دو غول تجاری دنیا.

 

لينک خبر در سايت ICTpress.ir