چين، بازار جديد استراتژيک موتور جستجوي مايکروسافت

موتورهاي جستجو، بازار بسيار پرمنفعتي براي شرکت هايي که در اين حوزه دخيل هستند فراهم کرده است.
شرکت هاي بزرگي همچون گوگل، ياهو و مايکروسافت که به نوعي رهبران اين حوزه مي باشند سرمايه گذاري هاي کلاني را در راه کسب سهم بيشتري از بازار جستجو و ربودن گوي رقابت از يکديگر انجام مي دهند. اما همه چيز در بازار چين متفاوت است، حتي نبرد موتورهاي جستجو.
اما بازار جستجو در چين چشم انداز بسيار متفاوتي از آنچه در جهان و به واسطه رهبران جهاني جستجو همچون گوگل، ياهو و مايکروسافت ايجاد شده است ارائه مي کند.  در چين موتورهاي جستجوي google، yahoo و bing در حد يک نام هستند. نام هاي بزرگي که در سايه يک اسم گمنام قرار گرفته اند: بايدو! بايدو موتور جستجويي است که 9/63% سهم بازار جستجو را در چين به خود اختصاص داده است. پس از بايدو گوگل داراي 3/31% سهم از بازار جستجوي چين است. ارزش بازار جستجو در 4 ماهه سوم  سال 2009 در چين برابر با 293 ميليون دلار بوده است. موضوعي که مايکروسافت را براي افزايش محبوبيت خود در اين بازار به تکاپو انداخته است.
مايکروسافت به مدد ابزار جستجوي خود، بينگ، که اين روز ها در حال پيشرفت در بازارهاي جهاني است و اين شرکت بزرگ را به رقابت با رقيب اصلي خود يعني گوگل بيش از پيش اميدوار مي کند، اعلام کرد که چين مهمترين بازار استراتژيک در زمينه جستجو براي اين شرکت است. مايکروسافت در بيانيه اي اعلام کرده است که اين شرکت به بازار جستجو در چين متعهد بوده و اين بازار را به عنوان مهمترين بازار استراتژيک براي خود مي داند. همچنين مرکزي را براي درک عميق تر از آنچه مورد نياز چيني ها است تشکيل داده تا بتواند تکنولوژي خود را براي برآورده کردن نيازهاي آنها به کار گيرد.
چين با داشتن بيش از 390 ميليون کاربر اينترنت از جمله مهمترين بازارها براي شرکت هاي فعال در اين زمينه مي باشد. در حال حاضر بينگ به صورت بتا در چين شروع به فعاليت کرده است اما هنوز تا به دست آوردن سهم مناسبي در اين بازار راه طولاني و درازي در پيش رو دارد. حتي گوگل با تمام قدرتي که در اين زمينه دارد تهديد چندان شديدي براي بايدو به حساب نمي آيد.
تحليل‌گر Credit Suisse، چيونگ والاس در اين زمينه مي گويد: " گوگل در حال بدست آوردن 30% از سهم بازار جستجو در چين است در حالي که تهديد بينگ چندان جدي به نظر نمي رسد." اما از نظر Jin Naili وضعيت کمي متفاوت است. وي با اعلام اين که در 3 ماه پاياني منتهي به اکتبر تعداد بازديد کنندگان از بينگ 30% افزايش داشته است، اين موضوع را  باعث تغيير و تحولاتي در بازار جستجو در چين طي 1 تا 2 سال آينده مي داند.
اما يکي از مهمترين مشکلاتي که بر سر راه موفقيت گوگل و مايکروسافت در چين وجود دارد، روند آزاد اطلاع رساني است که در برخي موارد از جانب دولت چين با محدوديت‌ها و سانسورهايي مواجه مي گردد. در واقع بايدو با مد نظر قرار دادن اين موضوع توانسته است بر سهم خود از بازار چين بيافزايد. اما گوگل و مايکروسافت اگر مي خواهند در اين بازار موفق باشند بايد بپذيرند که  اين محدوديت ها را اعمال کنند. کاري که با سياست گذاري اين شرکت ها چندان همخواني ندارد، اما نپذيرفتن اين موضوع نيز براي اين دو شرکت ضررهاي زيادي در پي خواهد داشت.
مايکروسافت موتور جستجوي bing را قبل از ماه دسامبر راه اندازي کرد. موتوري که با ويژگي هاي جديد خود باعث افزايش محبوبيتش گرديده است. همچنين بينگ با افزودن نتايج جستجوهاي محلي توييتر و فيس بوک و همچنين دسترسي به اين موتور جستجو از طريق تلفن هاي همراه و تعداد بسيار زيادي دستگاه قابل حمل ديگر مزاياي استفاده از اين موتور جستجو را افزايش داده است.
با تمام محدوديت ها و مشکلات در کنار موفقيت هاي بدست آمده، مايکروسافت دورخيز خود را براي کسب سهم عمده  و مناسبي از بازار چين انجام داده و اميد بسيار زيادي به آن دارد.