اقتصاد پيشرو با کليک هاي پول ساز

همگان بر اين باور هستيم که کامپيوتر و اينترنت زندگي نسل بشر را به شدت تغيير داده اند؛ اين جسم بي جان به گونه اي در زندگي همه ما رخنه کرده است که شايد براي خيلي از ما زندگي بدون کامپيوتر واينترنت تقريبا غير ممکن و يا حداقل بسيار دشوار خواهد شد.

بسياري از فعاليت هاي روزانه ما از طريق اينترنت و کامپيوتر در سراسر جهان در حال انجام است. فرستادن پست الکترونيکي، دريافت اخبار، نوشتن وبلاگ هاي شخصي و يا تجاري،دريافت انواع کتاب ها، فيلم ها و موسيقي از طريق اينترنت، رزرو انواع بليط و خريدهاي اينترنتي بخشي از فعاليت هاي روزمره ما را در سطح اينترنت شامل مي شوند که شايد به امري عادي نيز بدل شده باشند. اما موضوعي که در رابطه با خريد اينترنتي و دنياي تجارت الکترونيکي به شکل کامل تر مطرح مي شود، تبليغات اينترنتي يا تبليغات آنلاين است. شايد کسي باور نمي کرد که اين دستگاه بي جان زماني به بزرگترين ماشين هاي تبليغاتي در سطح جهاني تبديل خواهند شد. به طوري که شرکت هاي بزرگي همچون مايکروسافت، ياهو و گوگل براي ربودن گوي رقابت از يکديگر حاضر به اختصاص ميليون ها دلار بودجه جهت خريد شرکت هاي کوچک تر و سرمايه گذاري در اين بخش باشند. اين اشتياق زياد بيانگر اهميت اين موضوع در دنياي مجازي و اثرگذاري آن در دنياي واقعي تجاري ما است. در دنياي تجارت براي يک فروش خوب بايد محصول مناسب و با کيفيتي توليد شده باشد و پيش نياز يک فروش عالي، تبليغات درست، مناسب و به موقع است. اين امر در دنياي واقعي تجاري امري انکار ناپذير است و براي اثبات اين موضوع تنها يک نگاه سطحي به انواع تبليغات در مجلات و روزنامه ها، انواع بيلبوردها و شيوه هاي گوناگون تبليغاتي نيز کفايت مي کند. اين شيوه ها به دنياي مجازي نيز کشيده شده و کشورهاي پيشرفته داراي بيشترين حجم تبليغات آنلاين براي کسب سهم بيشتري از بازار هستند. كارشناسان موسسه تحقيقاتي IDC كاهش قيمت آگهي‌هاي آنلاين، رواج تبليغات آنلاين رايگان و افزايش ضريب نفوذ اينترنت را از مهم‌ترين دلايل رشد فزاينده تبليغات آنلاين مي دانند.براساس جديدترين گزارش IDC حجم درآمد حاصل از تبليغات آنلاين در ايالات متحده در سال ‌2007 برابر 25/5 ميليارد دلار بوده است و انتظار مي رود كه اين رقم تا سال 2012 به 51/10 ميليارد دلار برسد. همچنين تحقيقات نشان مي‌دهد كه تبليغات آنلاين تا چهار سال آينده در جايگاه دوم و بعد از تبليغات مستقيم در رده‌بندي انواع تبليغات در دنيا قرار مي‌گيرد. اين در حالي است كه تبليغات آنلاين اين روزها جايگاه پنجم را در اختيار دارد، اما تبليغات ويدئويي آنلاين توانسته است طرفداران بيشتري را به خود جلب كنند.در اين ميان رقابت غول هاي بزرگ صنعت نرم افزار، گوگل و مايکروسافت که رقابت ديرينه اي در زمينه کسب سهم بازار از دنياي اينترنت و وب دارند از همه جالب تر است. رقابت اين دو در هر حوزه اي وجود دارد. چه در زمينه مرورگر، چه در زمينه برنامه هاي دسکتاپ و چه در زمينه موتور جستجو و تبليغات. شرکت گوگل در اين سال ها شرکت هاي زيادي را در زمينه تبليغات خريداري کرده است که از مهمترين آنها مي توان به شرکت double click اشاره کرد. اقدام گوگل دراين زمينه بسيار عجيب بود چون اين شرکت را با قيمتي تقريبا 20 برابر قيمت واقعي آن خريداري کرده است. در توجيه اين اقدام گوگل ،برخي صاحب نظران پيش‌بيني‌هايي كرده‌اند. مدير شبكه تبليغاتي TACODA در ارتباط بودن شرکت Double Click با تمام شركت‌هاي تبليغاتي صاحب نام دنيا و بيش از نيمي از آژانس‌هاي تبليغاتي را از دلايل مهم بودن اين خريد از طرف شرکت گوگل مي داند.Double Click مي‌تواند تمامي شركت‌هاي وابسته به Time Warner نظير Illustrated، Friendster و Viacom را به گوگل وابسته كند. از ديگر شركت‌هايي كه به مجموعه مشتري‌هاي گوگل خواهد پيوست مي توان به MTV اشاره کرد. در بخش ديگر، شركت گوگل با انتشار تبليغات آنلاين روي سايت اينترنتي خود مي‌كوشد بيش از تمام رقبا براي خود تبليغات بگيرد.اما در آن سوي ميدان، مايكروسافت نيز فعاليت هاي گسترده اي انجام داده است. ابتدا مايكروسافت اقدام به خريد ياهو كرد كه اين امر به نتيجه نرسيد و مايكروسافت در اقدامي ديگر با ياهو وارد مذاكره شد تا به توافقي بر سر توسعه تبليغات آنلاين برسد كه سرانجام توافقاتي بر سر تبليغات و جستجو حاصل شد که در حال حاضر نياز به تاييد مقامات ايالات متحده و حتي اروپا مي باشد. به گفته بالمر مدير اجرايي مايكروسافت در سال‌هاي آينده، 25 درصد از سود مايكروسافت از راه تبليغات آنلاين به دست مي آيد. اين يعني آن چيزي كه سهامداران مايكروسافت انتظار دارند و براي برآورده ساختن اين انتظار بايد راهي پيدا كرد. مايكروسافت استراتژی خود را بر اين امر استوار كرده است كه با خريداري شركت‌هاي كوچك تر تبليغات آنلاين و متحد كردن آن‌ها يك كارتل بزرگ تبليغاتي ايجاد کرده و گوگل نيز مي‌داند كه اگر چنين چيزي توسط مايكروسافت انجام شود توان مقابله با آن بسيار مشکل خواهد بود. مك اندروز معاون رئيس بخش تبليغات شركت مايكروسافت اعلام کرده که Microsoft Advertising عنوان جديدي است كه مايكروسافت از طريق آن سرويس‌ها و سكوهاي خود را براي جلب رضايت مشتريان خود ارائه خواهد کرد. در واقع مايکروسافت با اين عنوان جديد سرمايه‌گذاري خود را در بخش خريد، فناوري‌ها و برنامه‌هاي تبليغات آنلاين گسترش خواهد داد.با اين اوصاف آينده و پايان اين نبرد که در زمينه تبليغات آنلاين بين شرکت هاي بزرگ در گرفته است مشخص نبوده و بايد منتظر بمانيم و ببينيم دستيابي به اين سود سرشار که ارزش آن در بازار تبليغات تا سال 2012 به بيش از ‌17 ميليارد دلار خواهد رسيد در توان کداميک از شرکت هاي بزرگ خواهد بود. سودي که دستيابي به آن به آرزويي بزرگ براي مايكروسافت، گوگل و ياهو تبديل شده است.