اعتياد از نوع سايبر

اعتياد! كلمه اي كه بلافاصله ياد آور مواد افيوني يا شخصي كه در اثر استفاده از اين مواد در گوشه ي خيابان و و در وضعيت نابساماني به سر مي برد. اما همه چيز در اين دنيا تغيير كرده است. حتي اعتياد!
اين روزها شايد همچنان كلمه اعتياد و يا صحبت از اعتياد يادآور همان مواد مخدر خانمان سوز باشد، اما بايد اين حقيقت را بپذيريم كه عصر تكنولوژي علاوه بر مزاياي بسيار زيادي كه كه براي نسل بشر داشته است، معايب و مشكلاتي را نيز به همراه خود به بار آورده. اعتياد به اينترنت!
حدود يك دهه قبل شايد تنها كساني كه اكثريت وقت خود را به گشت و گذار در اينترنت ميگذراندند، افرادي بودند كه با كامپيوتر سر و كار داشتند و يا عضوي از صنعت تكنولوژي بودند. اما اين روزها سهولت دسترسي به اينترنت به طرق مختلف، رشد روز افزون كاربران اين پديده را در سطح جهان رقم زده است كه در ميان جمعيت استفاده كننده اين تكنولوژي، نسل نوجوان و جوان درصد بيشتري را به خود اختصاص داده است. در اين عصر لزوم يادگيري كامپيوتر و اينترنت – كه بلد نبودن آن شايد در حد بي سوادي قلمداد گردد – و كنجكاوي و پيگيري اين نسل،‌ از جمله عواملي هستند كه اين نسل را بيش از پيش به سمت استفاده از اينترنت سوق داده اند.
اين روزها همه جذب روي اول سكه اينترنت كه همان جذابيت ها و زيبايي هاي ظاهري آن و مرجع دستيابي به هرآنچه كه ميخواهند، گرديده اند. اما شايد به روي ديگر آن كه همان خطرات ناشي از استفاده بيش از حد اينترنت است چندان توجهي نشده باشد. اعتياد به اينترنت از مواردى است كه بسيارى از كاربران را اسير خود مى سازد. جذابيت هاى خاص اينترنت باعث مى شود تا افارد مجذوب آن شده و ساعت ها وقت خود را پاى كامپيوتر بگذرانند. اين مسئله حتي ممكن است باعث عدم رسيدگي شخص به فعاليتهاي اجتماعي خود نيز گردد.

در يك حالت واقعي اعتياد، شخص به طور كامل به عامل اعتيادآور وابسته شده و از نظر جسمي و روحي تحت تاثير آن قرار گرفته و تمركز لازم را براي انجام كارهاي خود و يا روند زندگي روزمره خود را از دست ميدهد. اينترنت شايد اثرات اعتياد آور جسمي كمتري نسبت به ساير مواد اعتياد آور به همراه داشته باشد، اما اثرات روحي زيادي به جا ميگذارد. مواردي مانند چك كردن پست الكترونيكي هر چند دقيقه يكبار، استفاده از برنامه هاي پيام رسان بيش از اندازه، دسترسي به اينترنت از هر مكان و توسط هر وسيله اي، استفاده از اينترنت بيش از آنچه كه لازم داريد، رجوع سريع به اينترنت براي يافتن پاسخ سوالات، استفاده از شبكه هاي اجتماعي به جاي حضور فيزيكي در برنامه هاي اجتماعي، ارتباط با دوستان و نزديكان از طريق روشهاي مختلف اينترنتي و مواردي از اين قبيل ميتواند نشانه هايي از ابتلاي شخص به اعتياد اينترنتي مي باشد. نشانه هايي كه جدي نگرفتنشان شايد اثرات جبران ناپذيري بر روابط اجتماعي فرد و حتي بر سلامتي او به جاي بگذارد.

كمك كردن به افرادي كه دچار اعتياد اينترني شده اند از روشهاي مختلفي قابل ارائه ميباشد. استفاده از مشاوران، روانپزشكان و حتي افرادي كه خود دچار اين معزل بوده اند ميتواند راهكارهايي براي فرد آسيب ديده داشته باشد. خانواده درماني يا تاهل يكي از روشهاي ديگري است كه ميتواند شخص را به ترك اعتيادش كمك كند. حتي از روشهايي مانند كتاب درماني و يا ملزم كردن شخص به فعاليتهاي اجتماعي مانند شركت در برنامه هاي خاص و يا ورزش كردن نيز مي توان به عنوان روشهاي كمك كننده ياد كرد.

به هر ترتيب با توجه به تغييرات تكنولوژي و استفاده از اينترنت و كامپيوتر به عنوان يكي از روشهاي بالقوه اعتياد آور، مراقبتها و روشهاي پيشگيرانه جهت سلامتي روحي و جسمي كاربران بيش از پيش بايد مورد توجه قرار گيرد.