چشمهاي بايونيك، جايگزين هايي براي لنزها

تصور كنيد که با شخصي در خيايان مواجه می‌شوید که در نظر اول چهره آشنايی دارد اما او را به هیچ عنوان به خاطر نمي‌آوريد.
در همين لحظه در چشم شما و در كنار چهره آن فرد، نام و اطلاعاتي از فرد پديدار شده که لحظه اي را در جنگ تصور كنيد چشمهاي شما در اطلاع رساني مختصاتي به شما كمك كنند و شما را از گرفتاري بزرگي نجات بخشند. اينها بخشي از يك فيلم تخيلي يا بازي كامپيوتري نيست. بلكه طرحي تحقيقاتي است كه در زمينه چشمهاي بايونيك و در دانشگاه واشنگتن در حال بررسي است.
از اواخر قرن 19 افرادي كه بينايي چشمانشان دچار اشكال مي شد، امكان استفاده از لنزهاي طبي جهت رفع اين مشكل را پيدا كردند. در آن روزها اين لنزها از شيشه ساخته مي شد و فقط قادر به اصلاح برخي اشكالات ساده بينايي بود. در حال حاضر اين لنزها از پلاستيك ساخته شده و مشكلات پيچيده بينايي مانند آستيگماتيسم يا افرادي كه نياز به عينكهاي دو كانوني دارند را بر طرف مي‌كند. اما همچنان هدف اصلي استفاده از اين لنزها، با وجود تمام تغييرات و پيچيدگي هايي كه پيدا كرده اند باقي مانده است؛ بهبود بينايي افراد.
اما اين روزها محققان در دانشگاه واشنگتن واقع در سياتل در حال كار بر روي لنزهاي پلاستيكي هستند كه مدارات الكترونيكي، LEDهايي براي نمايش، ترانزيستورهايي براي محاسبه، راديويي براي ارتباطات بيسيم و حتي آنتي براي جمع آوري نيرو از منابع راديويي مانند تلفن‌هاي همراه بخش هاي مختلف تشكيل دهنده آنرا شامل مي شود.
اما ساخت لنزهاي هوشمند كاري دشوار است. مدارات الكترونيكي معمولا در دمايي ساخته مي شوند كه امكان ذوب پلاستيك را دارا هستند و معمولا از موادي ساخته مي شوند كه قرارگرفتن آن در كنار پلاستيك هاي ويژه ساخت لنز، كار دشواري است. محققاني كه روي اين پروژه فعاليت مي كنند موفق شده‌اند تا چاه‌هاي بسيار كوچكي با عمق 10 ميكرون كه توسط شبكه‌اي از سيمهاي كوچك فلزي به هم متصل شده اند،‌بسازند.
هر بخش كوچكي از لنز داراي شكل خاصي است كه دقيقا مطابق با نقطه اي از چشم كه قرار است روي آن قرار بگيرد و همچنين حاوي مقدار كمي آلياژ با نقطه ذوب پايين مي باشد. علاوه بر اين، چاه‌هايي كه قرار است LED ها در آن قرار بگيرد بايد با ميكرولنزهايي پر شود تا  تمركز نوري كه از LEDها ساطع خواهد شد را به شيوه‌اي تنظيم كند تا چشم با آن مشكلي نداشته باشد و با آن كنار بيايد. ساير مولفه‌ها بايد به صورت جداگانه ساخته شده و معلق در مايع آزاد باشند. اين محلول معلق باعث مي شود كه سطح لنز شسته شده و به اجزاء معلق اجازه مي دهد كه در مكاني كه بايد، ‌مستقر شوند. يعد از اين كار، آلياژ به آرامي ذوب شده و امكان اتصال اجزاء را به شبكه سيمهاي موجود فراهم مي كند. محققان بر اين نكته تاكيد دارند كه نياز گرمايي اين لنزها به گرما براي ذوب آلياژ مشكلي براي چشم بوجود نمي آورد. نمونه تست شده روي خرگوش اين موضوع را ثابت كرده كه مشكلي براي چشمهاي اين حيوان بوجود نيامده است.
تاكنون نمونه ساخته شده از اين لنز مراحل ابتدايي خود را سپري كرده است، اما با اين حال محققان در حال كار بر روي لنزهايي هستند كه آرايه‌اي از LEDها به اندازه 8x8 را آماده كنند. آنها همچنين به طراحي وسايلي كوچك براي توليد تصوير و شيوه نمايش آنها در كريستال مايع مشغولند. شايد تا زماني كه اين لنزهاي هوشمند براي انسان ها قابل استفاده باشد مدت زمان زيادي باقي نمانده باشد.

 

لينك خبر در ICTpress