مورچه هاي ديجيتال در برابر كرم ها

طبيعت همواره الهام بخش بشر در زمينه هاي مختلف بوده و اين بار اين موضوع در زمينه امنيت كامپيوترها رخ داده است. امنيتي كه توسط كرمهاي كامپيوتري مورد تهديد قرار گرفته است و قرار است توسط مورچه هاي ديجيتال تامين گردد.
كرمهاي كامپيوتري اين قابليت را دارند كه از طريق شبكه هاي كامپيوتري و يا دستگاه هاي قابل حمل به سرعت تكثير شده و دردسرهاي بزرگي براي امنيت كامپيوترها بوجود بياورند. اما پژوهشگران قصد دارند با به ثمر رساندن طرح جديدي در زمينه امنيت كامپيوترها فصل جديدي در رفع اين معضل رقم بزنند.
محققان امنيتي كشف كرده اند كه مي توانند از روشهاي دفاعي مورچه ها براي تامين امنيت در كامپيوترها استفاده كنند. ارين فالپ، استاد دانشگاه Wake Forest و پروفسور علوم كامپيوتر ، در اين زمينه مي گويد: "ما مي دانيم در طبيعت مورچه ها روشهاي بسيار موفقيت‌آميزي در زمينه مقابله با تهديدات دارند. آنها مي توانند در مقابل تهديد به سرعت از خود دفاع كرده و پس از رفع آن مجددا رفتارهاي عادي خود را بروز دهند. ما تلاش مي كنيم تا از اين وضعيت الهام گرفته و ساختاري براي امنيت كامپيوترها بسازيم."
دانشگاه Wake Forest موفق به ساخت مورچه هاي ديجيتالي‌ در اين راستا شده است. اين مورچه ها در واقع برنامه هايي هستند كه از كامپيوتري به كامپيوتر ديگر از طريق شبكه دنبال تهديدات مي گردند و به محض اينكه يكي از اين برنامه ها تهديدي را كشف كند، بقيه برنامه ها را از آن مطلع كرده و همگي در آن محل جمع مي شوند. اين كار از طريق روش ازدحام هوشند صورت مي‌گيرد. اين موضوع اجازه مي دهد تا به سرعت فايلهاي خطرناكي كه از طريق مشاهده فعاليت مورچه ها شناسايي شده است قرنطينه شوند. اين تحقيق همچنين مي تواند فصل جديدي در زمينه نسل بعدي برنامه هاي ضد ويروس باز كند. به طور معمول برنامه هاي ضد ويروس حجم زيادي دارند و از منابع بسيار زيادي استفاده مي كنند. هرچند برنامه هاي كوچكي مانند برنامه جديد رايگان ضد ‌ويروس مايكروسافت بوجود آمده است اما موضوع منابع مصرفي هنوز مورد توجه است.
رويكرد محققان دانشگاه Wake Forest در اين زمينه به اين صورت است كه به جاي داشتن يك برنامه امنيتي يا ضد ويروس در حال اجرا بر روي كامپيوتر يا در شبكه، تعداد 3000 از انواع مورچه هاي ديجيتال كه هر يك قادر به تشخيص خرابي يا تهديد خاصي است داشته باشيم. اين مورچه ها بعد از بازديد از هر محلي، به همان شكلي كه مورچه ها در دنياي واقعي از خود اثري به جا مي گذارند، آن محل را نشانه گذاري مي كنند. نشانه هاي قويتر يا ويژه بيانگر وجود تهديد در آن محل بوده و باعث جمع شدن مورچه ها در يك محل براي مقابله با تهديد مي‌گردد.
براي جلوگيري از پخش شدن اتفاقي،‌ مورچه ها به نگهبان احتياج دارند. اين نگهبان يا برنامه مديريتي سودمند در كامپيوتر اجرا شده و وظيفه نگهداري از مورچه ها را به عهده مي گيرد. از طرفي اين برنامه مديريتي به مديران اجازه مي دهد تا مراقبت، سطح‌بندي ويژه مورچه ها،‌ نگهداري، تعمير و پشتيباني از توابع مربوط به عملكرد مورچه ها را به سهولت انجام دهند.
محققان مي گويند : نتيجه اين تحقيق مي تواند دستاورد بزرگي براي شركتهاي بزرگ، دولتها و دانشگاه ها داشته باشد. بايد منتظر بود و ديد آيا اين مورچه هاي كوچك مي توانند در آينده نه چندان دور وظيفه سنگين تامين امنيت كامپيوترها را به خوبي انجام دهند؟